MENELAAH PESERTA DIDIK MELALUI LENSA FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM: PEMAHAMAN DAN IMPLEMENTASINYA
Abstract
Abstract: Learners hold a central position in the educational process and, from the perspective of Islamic educational philosophy, are viewed as active subjects who must be guided according to their innate nature (fitrah). Islamic education aims to develop the learner’s full potential—physically, intellectually, and spiritually—toward the ideal of the insan kamil (perfect human). This study aims to analyze the essence, characteristics, rights and responsibilities, and ethical code of learners within the framework of Islamic educational philosophy, along with its implications in educational practice. The research employs a literature review method by examining books, scholarly articles, and other relevant academic sources. The findings indicate that learners are not merely passive recipients of knowledge, but active participants who are expected to maintain proper conduct, sincere intention, and dedication in their pursuit of learning. A comprehensive understanding of learners’ characteristics and needs enables the implementation of Islamic education to be more effective and holistic, aligning with the core values of Islam.
Keywords: Learner, Islamic Educational Philosophy, Insan Kamil, Holistic Education, Learning Ethics
Downloads
References
Ahmad Tafsir, Ilmu Pendidikan Islam (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2013), 58.
Abbas Mahjub, Terjemahan Bebas Dari Buku Abbas Mahjub, Ushul Al-Fikr Al-Tarbawi Fi Al-Islam, 23.
Abd Rahman Assegaf, Filsafat Pendidikan Islam: Paradigma Baru Pendidikan Hadhari Berbasis Integratif-Interkonektif, Ed. 1 (Jakarta: Rajawali Pers, 2011).
Abuddin Nata, Studi Islam Komprehensif (Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2015), 111.
Agus Salim, “Kurikulum Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam,” Edutech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial 5, No. 2 (13 Juli 2019): 106.
Asrul Daulay Ja’far, Falsafah Pendidikan Islami: Menguak Nilai-Nilai Pendidikan Dalam Tradisi Islam. (Medan: Perdana Publishing, 2016).
Bakari, Aljunaid, et al. "Analisis Manajemen Pembelajaran Berbasis Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dan Rahmatan Lil Alamin Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik." Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 12.1 (2024): 145-158.
Halid Hanafi Dan Zainuddin, Ilmu Pendidikan Islam (Yogyakarta: Deepublish, 2018), 110.
Hasan Basri, Titik Temu Tassawuf Dan Filsafat Islam (Jakarta: Publica Institute, 2020).
Hj Efni Ramli, “Pendidik Dan Peserta Didik Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam,” Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan 8, No. 1 (17 Juni 2016): 41–55.
Jalaluddin, Flsafat Pendidikan Islam Dari Zaman Ke Zaman, 1 Ed. (Jakarta: Pt Raja Grafindo Persada, 2017), 52.
Lydia Sartika, “Tinjauan Filosofis Tujuan Pendidikan Islam, Pendidik, Dan Anak Didik,” Jurnal At-Tabayyun, 31 Desember 2019, 156.
Maisyaroh Maisyaroh, “Hakikat Pendidik Dalam Perspektif Falsafah Pendidikan Islami,” Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah 4, no. 2 (4 Desember 2019): hlm. 2.
Muhaimin, Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Di Sekolah, Madrasah, Dan Perguruan Tinggi, Ke-5 (Jakarta: Pt Raja Grafindo Persada, 2017), 77.
Musaddad Harahap, “Esensi Peserta Didik Dalam Perspektif Pendidikan Islam,” Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah 1, No. 2 (2016): 140–55.
Nurfadilah Nurfadilah, “Teori Dan Konsep Peserta Didik Menurut Al-Quran,” Eduprof : Islamic Education Journal 1, No. 2 (22 September 2019): 17.
Salminawati, Filsafat Pendidikan Islam (Membangun Konsep Pendidikan Yang Islami) (Bandung: Citapustaka Media Perintis, 2012), 138.
Salminawati, Filsafat Pendidikan Islam (Membangun Konsep Pendidikan Yang Islami), 140.
Siregar Maragustam, Filsafat Pendidikan Islam Menuju Pembentukan Karakter Menghadapi Arus Global (Yogyakarta: Kurnia Kalam Semesta, 2016), 215.
Sukring, Pendidik Dan Peserta Didik Dalam Pendidikan Islam (Yogyakarta: Graha Ilmu, 2013), 35.
Uu Ri, No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sinar Grafika., 20 (Jakarta: Sinar Grafika, 2003).
Uyoh Sadulloh, Pengantar Filsafat Pendidikan (Bandung: Alfabeta, 2014), 55.
Copyright (c) 2025 Damanhuri Damanhuri, Ahmad Barizi, Ahmad Ardiyansyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.